♥Assalammualaikum ♥My Name is Nurul Fatehah Bt. Hasdriyzam ♥Just want to share with you about my life.
|✿ selamat datang ✿|

Jumaat, 14 Oktober 2016

Entri Isu Semasa : Hari Sukan Negara

Hari Sukan Negara

Pada hari Sabtu yang lalu, tanggal 8 Oktober 2016 telah berlangsungnya Hari Sukan Negara peringkat kebangsaan bertempat di Presint 2, Putrajaya. Bukan sahaja di Putrajaya, malah di seluruh Malaysia sama ada di Institut Pengajian Tinggi mahupun di kampung-kampung. Dalam mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebuah 'Negara Bersukan', Hari Sukan Negara merupakan suatu inisiatif yang baik oleh Kementerian Belia dan Sukan.

Terdapat beberapa objektif  kerajaan mengadakan Hari Sukan Negara. Antaranya, pertama ialah ingin menerapkan budaya sukan di kalangan. Hal ini kerana ingin menggalakkan rakyat mengamalkan gaya hidup sihat melalui bersukan dan bersenam. Kedua, ingin memupuk semangat perpaduan di kalangan rakyat. Melalui Hari Sukan Negara, dapat dilihat kesepaduan kaum yang bersama-sama melakukan aktiviti bersukan tanpa mengira kaum, bangsa dan agama.

Ketiga, pembangunan ekonomi negara dapat dijana melalui pembangunan industri sukan. Contohnya, penubuhan kelas-kelas zumba atau pusat-pusat gimnasium yang berbayar. Keempat, dapat meningkatkan pengetahuan sukan di kalangan rakyat. Rakyat dapat mengenal pelbagai sukan yang belum mereka ketahui sekaligus memupuk minat terhadap bidang sukan yang baru yang diceburi. Objektif terakhir ialah dapat mengiktiraf rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti membangunkan sukan di peringkat akar umbi.

Berbalik kepada sambutan Hari Sukan Negara yang dilaksanakan baru-baru ini, pelbagai aktiviti menarik yang diadakan. Antara permulaan program ialah perasmian Hari Sukan Negara 2016 oleh Perdana Menteri. Selain itu, demonstari senaman tempur oleh anggota tentera, senamrobik, larian, berbasikal dan pelbagai lagi.

Menurut akhbar Utusan Online yang disiarkan pada 9 Oktober 2016, jumlah peserta program Hari Sukan Negara telah melebihi tujuh juta orang iaitu melepasi sasaran awal Kementerian Belia dan Sukan sebanyak enam juta. Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin sangat berpuas hati dengan penganjuran kali kedua program Hari Sukan Negara ini.

Secara keseluruhannya, penglibatan rakyat Malaysia terhadap program ini dapat memberi impak dan kesedaran yang besar dalam menjadikan Malaysia negara yang bersukan. Jadi, Hari Sukan Negara wajar disambut setiap tahun tetapi amalan bersukan haruslah dilakukan setiap hari.



Berikut merupakan gambar-gambar yang diambil pada Hari Sukan Negara 2016.









Sumber: Utusan Online ,Berita Harian , Hari Sukan Negara



Tiada ulasan:

Catat Ulasan