♥Assalammualaikum ♥My Name is Nurul Fatehah Bt. Hasdriyzam ♥Just want to share with you about my life.
|✿ selamat datang ✿|

Rabu, 12 Oktober 2016

Entri Bebas: Menabung Amalan Mulia : Kepentingan Menabung.


Menabung Amalan Mulia : Kepentingan Menabung.

Pada zaman serba canggih dan moden ini, wang merupakan satu instrumen yang sangat penting dalam kehidupan seharian. Dalam pada masa yang sama, Ringgit Malaysia semakin rendah nilainya ekoran daripada ekonomi yang semakin gawat. Inflasi, kenaikan harga barangan yang mendadak menyebabkan rakyat semakin jimat berbelanja dalam kehidupan seharian. Dalam konteks ini, berjimat cermat atau penekanan terhadap amalan menabung adalah sangat baik jika diterapkan untuk keperluan masa hadapan. Ibu Bapa yang mempunyai anak hendaklah menerapkan amalan ini daripada sejak kecil umpama melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Justeru, terdapat beberapa kepentingan menabung antaranya ialah untuk persediaan masa kecemasan dan mengelakkan daripada berhutang, 

Setiap daripada kita akan mengalami kecemasan atau kesukaran yang tidak diduga. Sebagai contoh, berlakunya kemalangan atau sakit yang memerlukan perbelanjaan perubatan yang besar kosnya. Kita hendaklah membuat persediaan yang cukup daripada segi kewangan. Seperti kata pepatah "sediakan payung sebelum hujan". Jadi, wang daripada tabungan tersebut dapat sedikit sebanyak membantu kita meghadapi krisis kewangan pada masa kecemasan.

Selain itu, mengelak daripada berhutang dengan bank mahupun individu lain merupakan salah satu kepentingan menabung. Jika kita menabung untuk mendapatkan sesuatu yang diingini, sudah pasti kita mampu memiliki tanpa berhutang. Walaupun mengambil masa yang agak lama tetapi ianya akan membuahkan hasil yang baik atau banyak seperti pepatah ada mengatakan sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Oleh itu, kita perlu ingat bahawa dengan menabung hasilnya akan kelihatan pada masa akan datang, bukan sekarang.

Sebagai kesimpulan, dengan menabung seseorang individu dapat membuat persediaan awal kewangan bagi dirinya atau keluarganya. Hidup seseorang itu lebih terjamin dan dengan adanya wang simpanan. Oleh itu, tidak dapat disangkal lagi bahawa sikap berjimat cermat dapat dipupuk dalam masyarakat di negara kita dengan adanya amalan menabung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan